Ortho- en stereofoto

Orthofoto

Een orthofoto is een luchtfoto genomen vanuit ons vliegtuig waarbij de camera loodrecht naar beneden is gericht. Door meerdere foto’s vanuit de lucht en met een bepaalde overlap te maken worden de foto’s aan elkaar worden geplakt.

Het GNSS-IMU systeem in het vliegtuig zorgt ervoor dat elke fotolocatie nauwkeurig wordt vastgelegd. Met deze informatie wordt de aerial triangulatie van de luchtfoto’s uitgevoerd. Middels deze aerial triangulatie wordt de orthofoto ingepast in het coördinatensysteem. Deze inpassing zorgt ervoor dat het mogelijk is om landmeetkundige metingen uit te voeren in een orthofoto.

Een orthofoto kan worden geleverd als GEOTIFF maar wij leveren onze orthofoto’s standaard in ECW formaat. ECW staat voor Enhanced Compression Wavelet en is een gecomprimeerd bestandsformaat dat geoptimaliseerd is voor de opslag van luchtfoto’s. Hiermee is het mogelijk om een GEOTIFF van 100GB te verkleinen naar 2GB.

Stereofoto

Vanuit de orthofoto’s kunnen wij ook stereoproducten aanleveren. Een stereofoto product is een dataset waarbij alle foto’s met een zijwaartse overlap van 30% en voorwaartse overlap van 60% zijn gevlogen. Doordat de objecten in een foto in meerdere foto’s zichtbaar zijn is het mogelijk om zeer nauwkeurig hoogtemetingen en karteringen uit te voeren voor onder andere BGT en BAG.

In het kort

  • Te gebruiken als onderlegger in Autocad of GIS omgeving
  • Tot 2 centimeter grondresolutie (GSD)

Orthofoto

Super scherpe orthofoto`s te gebruiken als onderlegger in GIS of Autocad omgeving. Deze foto`s die doormiddel van ons 100 Mega Pixel camera worden ingewonnen zijn metrisch kloppend en kunnen gebruikt worden om te karteren of inspecteren.

Grote gebieden tot vele honderden kilometers kunnen in korte tijd door ons ingewonnen en verwerkt worden.

Omdat Kavel 10 met bemande vliegtuigen vliegt zijn er geen beperkingen in regelgeving en kan er overal gevlogen worden.

Hoogtemodellen dijklichamen

Voor waterschappen voeren we veel in metingen uit voor primaire en secundaire keringen. Deze in metingen kunnen gebruikt worden als 0-meting, revisiemeting of voor inspectiedoeleinden. Door de manier van inwinning kunnen we vele kilometers per dag inwinnen en verwerken tot modellen.

Lijnen en objecten

Alle aanwezige objecten kunnen makkelijk en nauwkeurig gekarteerd worden. Dit doen we aan de hand van onze ingewonnen data uit de lucht of vanaf de auto. We gebruiken hiervoor combinatie van LiDAR techniek met hoogwaardige orthofoto`s die ingepast worden in RD.

Recent werk | Cases