0-Meting DTM – Via 15

Opdrachtgever: GelreGroen

Locatie: Arnhem

0-Meting DTM – Via 15

Achtergrondinformatie

De wegen rond Arnhem worden steeds drukker. Daarom pakt het Rijk samen met de provincie Gelderland deze fileproblemen aan. Dit doen ze door de A15 door te trekken en de A12 en de A15 te verbreden. De A15 wordt 12 km doorgetrokken en aangesloten op de A12. Zo ontstaat er een rechtstreekse verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. Deze uitbreiding van het wegennet en de verbreding van de A12 en de A15 verbetert ook de regionale doorstroming.

De opdracht

Kavel 10 is gevraagd om de volledige situatie millimeter nauwkeurig in beeld te brengen. Gevraagde producten waren een Nul-DTM, Rapportage verhardingen, doorrijprofielen en profiel vrije ruimte.

Gebruikte technieken

We hebben de inwinning gedaan vanuit de lucht met ons landmeetkundig vliegtuig. Dit vliegtuig is uitgerust met een LiDAR laserscanner en een hoogwaardig camera systeem.

Meetvliegtuig

Tijdens de vlucht wordt de LiDAR data oftewel de puntenwolk gecombineerd ingewonnen met de luchtfoto’s. Voordeel van het inwinnen vanuit de lucht is dat elk stukje grond over een grootte breedte in kaart gebracht wordt zonder het terrein daadwerkelijk te betreden. Naast het praktisch oogpunt van het niet te betreden van het terrein is dit ook een veilige methode om data te verzamelen. Er is immers geen betreding nodig naast bijvoorbeeld de autowegen.

Mobile LIDAR scanner

Met ons meetvoertuig hebben we een dichte puntenwolk van 2500 punten per m2 ingewonnen. Tegelijkertijd worden er panoramische beelden ingewonnen. Deze beelden kunnen tijdens het opwerken van het DTM gebruikt worden ter aanvulling en controle. Daarnaast gebruiken we de beelden van de panoramische camera voor het inkleuren van de puntenwolk.

Landmeter

Ter controle en inpassing van het DTM is er tevens uitgebreid veldwerk uitgevoerd. Na de uitvoering zullen deze ingemeten punten ook gebruikt wordt voor het opstellen van het controle rapport. Dit geeft inzicht op de behaalde nauwkeurigheden en manier van inmeting.

Het resultaat

De data van en onder de viaducten en portalen hebben we ingewonnen vanaf de weg met ons meetvoertuig welke is uitgerust met een LiDAR laserscanner en een panoramische camera.
Naast de gevraagde producten is alle gereden en gevlogen data beschikbaar gesteld via ons online-dataportaal. GelreGroen kreeg een zogenaamde gecombineerde ‘puntenwolk’, overzichtsfoto’s, panoramafoto’s en obliekbeelden van het gehele projectgebied.

Heb je nog vragen?

Bel dan naar 0512 – 57 00 71 of stuur een e-mail naar stefan@kavel10.nl

Stefan Brouwer

Eigenaar Kavel 10