Wetterskip Fryslân heeft 12.000 kilometer aan sloten te controleren. Deze controle doen ze op het oog met medewerkers die dit lopend of kijkend vanuit een helikopter uitvoeren. Dit jaar hebben wij voor het eerst dit uitgevoerd met ons vliegtuig uitgerust met hoogresolutie RBG(I) camera`s. Deze digitale schouw levert input aan het AI team van Wetterskip Fryslân om het schouw proces te optimaliseren met het gebruik van datasience. Het programma dat gebruikt wordt beoordeeld de kwaliteit van de schouw op basis van algoritmes.
Dit jaar doen verschillende waterschappen een proef met luchtfoto’s. Want het maken van luchtfoto’s is minder afhankelijk van het weer dan satellietbeelden, zoals er voorgaande jaren is gedaan. Ook zijn Luchtfoto’s zijn scherper dan sattelietbeelden en zijn de kosten vergelijkbaar. Er wordt gewerkt met software die de foto’s kan verwerken. De computer geeft dan de ‘groene’ (niet onderhouden) sloten weer. Zo’n 70% van alle secundaire sloten zijn als schoon aangemerkt. De tweede stap is dat de beelden goed worden bekeken. Er wordt ingezoomd op de beelden en een manuele analyse gedaan. In deze stap valt er weer een deel af en wordt inzichtelijk welke sloten schoon zijn. Pas dan gaan de mensen van het waterschap het gebied in. Er is dan nog 10% fysiek te controleren. Eeind november of begin december, afhankelijk van de weersomstandigheden worden deze manuele controles gedaan.
Planten en onkruid dat langs sloten groeit, zorgt ervoor dat water niet goed kan stromen. Daarom is maaien belangrijk. Want alleen dan kunnen de waterschappen voor extra water zorgen als het al een tijdje droog is. En juist weg laten stromen als er heel veel regen valt.
Onze luchtfoto camera’s zijn uitgerust met een Near Infrared Band (NIR). Deze band, die naast de gebruikelijke RGB (rood, groen, blauw) band beschikbaar is, maakt opnames in het voor het menselijk oog onzichtbare deel van het spectrum. NIR beelden worden voornamelijk gebruikt om inzicht te krijgen in de kwaliteit van gewassen. De NIR band wordt door nabewerking vertaald naar een CIR (Color Infrared foto). Hierdoor wordt de opname zichtbaar voor het menselijk oog.
Naast de NIR beelden wordt er gelijktijdig ook een RGB luchtfoto ingewonnen. Deze RGB luchtfoto is voor het menselijk ook goed te beoordelen. Door deze foto kan op specifieke locaties worden geraadpleegd om de staat van de schouw te beoordelen. Omdat het schouwproces in een korte periode doorlopen moet worden verwerken we deze RGB orthofoto in enkele dagen tijd tot een geo-gerectificeerde orthofoto en publiceren we deze als WMTS.
Het model geeft met kleurtjes aan of er een menselijke schouw nodig is of niet. De beelden worden gemaakt vanuit een vliegtuig. Die stijgt in Eelde op en gaat dan in lijntjes over het gebied heen. Op basis daarvan wordt een grote foto gemaakt die dan door het model heen gaat. Het model wat door Wetterskip Fryslân zelf is gebouwd heeft doormiddel van voorbeelden geleerd welke sloot als schoon aangemerkt mag worden.
Website door: Scrolla!