Onze systemen

De Landmeter
Mobile LiDAR scanner
Aerial Survey
Onze systemen

Onze systemen

Met drie vliegtuigen in de lucht, meerdere auto’s op de weg en onze landmeters voeren we verschillende opdrachten uit over de hele wereld. Van GPS maatvoering, mobile mapping tot airborne LiDAR. Technologieën die allemaal gecombineerd kunnen worden om tot het beste resultaat te komen.

Airborne operatie

Jaarlijks vliegt Kavel 10 met 3 vliegtuigen meer dan 20.000 vierkante kilometer aan data in. Deze projecten bevinden zich op locaties door heel Europa. Naast inwinning van beeldmateriaal wordt er veel airborne LiDAR ingewonnen met onze Riegl LiDAR scanner.

Technam P2006T

Na de aanschaf van de PH-KIO en de PH-KAT wordt eind 2021 de vloot uitgebreid met een 3e Technam P2006T, de PH-KLX. De vliegtuigen zijn uitgerust met twee fotoluiken waardoor het mogelijk is om nadir, oblieke en LiDAR opnames te maken vanuit één vlucht. Met twee zuinige Rotax-motoren is het brandstofverbruik minimaal en kunnen de vliegtuigen missies uitvoeren van vier uren. De bemanning van het vliegtuig bestaat uit een piloot en een taakspecialist die verantwoordelijk is voor de inwinning van de data.

Nadir en obliek camera

Kavel 10 beschikt over een gecombineerde luchtfotocamera. Deze camera kan vanuit één vaste opstelling gelijktijdig nadir en oblieke luchtfoto’s inwinnen. Deze nauwkeurig gekalibreerde opstelling is hierdoor geschikt om hoogwaardige 3D inwinning uit te voeren. De camera is gemonteerd in een gyromount waardoor foto’s altijd gecorrigeerd worden voor verticale, horizontale en laterale afwijkingen tijdens een vlucht. De camera is breed inzetbaar voor kleine projecten tot grote 3D stadsmodellen. Door een fotovlucht te combineren met een LiDAR meting kunnen naast luchtfoto’s ook hoogtemetingen van het terrein worden geleverd.

Airborne LiDAR

Kavel 10 beschikt over een hoogwaardige airborne LIDAR scanner. Deze scanner maakt gebruik van de Riegl Waveform- techniek en meet tot wel 1.250.000 punten per seconde. LiDAR is geschikt om nauwkeurig de hoogte van het onderliggend gebied vast te leggen met een hoge puntdichtheid. Een groot voordeel van LiDAR is dat het door vegetatie kan meten. Dit stelt ons in staat achteraf de aanwezige vegetatie te elimineren in de meting. De LiDAR meting is te combineren met de inwinning van beeldmateriaal waardoor naast een hoogtemeting ook luchtfoto’s van het projectgebied geleverd kunnen worden. De LiDAR sensor heeft een field of view tot 75º graden wat ons in staat stelt om grote gebieden in een kort tijdsbestek in kaart te brengen.

Large frame aerial camera

Kavel 10 beschikt over een large frame nadir camera. Deze nadir camera beschikt over een footprint van 30.460 x 14.100 pixels en behoort daarbij tot één van de grootst beschikbare in de markt.
De camera kan gelijktijdig RGB, RGBI en CIR opnemen in één vliegbeweging en is op basis van BSI-CMOS sensoren. De camera is doormiddel van een GSM 4000 stabilisatie mount gestabiliseerd in het vliegtuig gemonteerd. Deze stabilistatie zorgt ervoor dat alle vliegbewegingen worden gecorrigeerd voor een optimaal resultaat van de inwinning. De camera is ook in te zetten op lage hoogstes en kan beelden inwinnen tot een grondresolutie van 1,5 centimeter GSD.

Mobile mapping

Kavel 10 wint jaarlijks duizenden kilometers aan wegen in met onze mobiele meetvoertuigen. Deze zijn uitgevoerd met mobiele LiDAR scanners en kunnen rijdend met het verkeer puntenwolken onder hoge nauwkeurigheid inwinnen. Naast deze scanner is het systeem ook altijd uitgevoerd met een hoog resolutie panoramische camera die beeldmateriaal inwint.

3D-LiDAR scanner

Kavel 10 beschikt over een hoogwaardige mobile LIDAR scanner. Dit mobile mapping systeem uitgevoerd met Riegl LiDAR scanners is uiterst geschikt voor het inwinnen van hoogwaardige puntenwolken vanaf de weg. Omdat de scanner is gemonteerd op een auto kan deze meerijden met het verkeer. Hierdoor is er minimale overlast voor de rest van het verkeer. Kavel 10 heeft veel ervaring met het inwinnen van LIDAR data en onze specialisten verwerken dagelijks LiDAR projecten in huis. Dit zorgt ervoor dat we snel kunnen schakelen en hoge kwaliteit kunnen leveren aan onze klanten. Het LiDAR systeem is uitgevoerd met een 360 graden panorama camera die gelijktijdig beelden inwint.

360 graden panorama

Kavel 10 beschikt over een hoogwaardige op maat ontwikkelde 360 graden panoramische camera. Deze 150 Megapixel camera is de meest hoogwaardige camera in de markt op dit moment. Doormiddel van een GPS en IMU worden de beelden nauwkeurig geo-gerefereerd. Het systeem is optioneel uit te breiden met ons mobiele LIDAR systeem. Dit systeem wordt veelal ingezet voor gemeentelijke inwinning en inspectieklussen van wegen.

De landmeter

Naast alle inwinning op voertuigen voeren we ook veel metingen uit met onze landmeetploegen. Deze landmeters voeren onder andere metingen uit ter controle, inpassing of aanvulling van de mobiele inwinning. Ook voeren onze landmeters vele andere landmeetkundige opdrachten uit zoals, bouwmaatvoering, DTM metingen, deformatiemetingen en statische scanklussen.

Statisch scannen

Indien een hoog nauwkeurige meting nodig is kunnen onze landmeters statisch scannen. Deze manier van scannen levert een puntenwolk met een nauwkeurigheid op millimeter niveau.

GPS en Total Station

Onze landmeters zijn uitgerust met moderne GPS en TS apparatuur. Deze apparatuur gebruiken ze voor verschillende meetkundige toepassingen. Aan de hand van de vraag van de opdrachtgever wordt er bepaald welk meet instrumentarium geschikt is voor de meetkundige opdracht.

Waterpassing

Bij een hoogtemeting doormiddel van waterpassing wordt er doormiddel van een waterpasinstrument nauwkeurig een hoogte overgebracht. Dit wordt vaak gebruikt om nauwkeurig een NAP-peilmerk hoogte over te zetten op een punt die zichtbaar is vanuit een andere inmeet techniek.

De waterpassing tussen twee baak*opstellingen heet een slag. De afstand tussen de baken (slaglengte) wordt zo groot mogelijk genomen, onder voorwaarde dat de baken* goed af te lezen zijn. Werken met één baakhouder is mogelijk, twee is beter. Als de baken zijn gelezen en de achterman en de waarnemer met het instrument zich naar voren begeven moet de voorste baakhouder zijn baak op het opstelpunt laten staan en hem om zijn lengteas draaien.